Let's talk

Een Facebookpost hier, een YouTube-filmpje daar en klaar! Helaas, zo kom je er als bedrijf niet meer mee weg. Om jouw kmo te laten groeien en meer klanten aan te trekken, heb je een doordachte contentstrategie nodig. Het 3H-model biedt daarvoor de perfecte outline. In deze blogpost ontdek je wat het 3H-model is en hoe je het toepast.

Kalender 2 Bluebirds

Wat is het 3H-model?

Het 3H-model is een methode om aan contentplanning te doen. Het model helpt je 3 soorten content (hero, hub, hygiene) te onderscheiden en verspreiden op de juiste momenten met de juiste frequentie. Dankzij het 3H-model kan je gestructureerd aan contentcreatie en –planning doen om je doelgroep zoveel mogelijk aan te trekken, vast te houden en aan te zetten tot actie.

Wist je dat ...

het 3H-model in 2014 bedacht werd door Google om YouTubers te helpen hun kanaal te doen groeien? Die beseften al snel dat het model niet enkel op videocontent van toepassing was, maar op elk type content.

Hero-content: go big or go home

Hero-content is het type content waar iedereen enthousiast van wordt. Je pakt als bedrijf groot uit en richt je naar een brede doelgroep om awareness te creëren. Het ultieme doel van hero-campagnes is viraal gaan, al lukt dat maar heel af en toe. Omdat je je met hero-content richt op zoveel mogelijk mensen, is dit type content niet goedkoop. Een goed bedachte campagne neemt ook tijd en voorbereiding in beslag. Daarom is het best om deze H uit het 3H-model slechts 1 tot 3 keer per jaar toe te passen. Zo creëer je trouwens een soort van exclusiviteit, wat jouw merk vaak nog aantrekkelijker maakt.

Enkele voorbeelden:

  • grote reclamecampagnes
  • guerrillamarketing
  • events

Hub-content: like, follow & subscribe

Hub-content dient om te connecteren met je doelgroep. Het is leuke, herkenbare content die je doelpubliek aanspreekt en engagement creëert. Je doelgroep komt graag terug voor dit type content en voelt zich erdoor verbonden met jouw merk.

Volgens het 3H-model post je deze content best met een bepaalde regelmaat, bijvoorbeeld 1x per week of per maand.

Enkele voorbeelden:

  • vlogs (bv. ‘achter de schermen’)
  • nieuwsbrieven
  • ludieke socialmediaposts
  • podcasts

Hygiene-content: how to …?

Hygiene- of help-content is content waar niemand echt warm van wordt, maar die wel noodzakelijk is. Jouw klanten hebben vragen die beantwoord moeten worden, zoals ‘hoe gebruik ik product x’ of ‘welke voordelen biedt product y’. Met hygiene-content bied je een antwoord op al die vragen en trek je klanten over de streep om jouw product of dienst te kopen.

Dit type content post je het hele jaar door op regelmatige tijdstippen.

Enkele voorbeelden:

  • instructievideo’s
  • blogposts met tips
  • handleidingen
Kalender Bluebirds

Waarom het 3H-model toepassen?

Je hebt waarschijnlijk zelf wel eens een Facebookpost geplaatst of een blogartikel geschreven. Misschien nam je jezelf voor dat wekelijks te doen, maar lukte het je niet dat vol te houden. Het 3H-model helpt je consistent en frequent content te publiceren én dat vol te houden door goed te plannen. Regelmatig content verspreiden is belangrijk, zowel voor je doelgroep als voor zoekmachines zoals Google.

Wanneer je regelmatig content publiceert blijft je doelpubliek in aanraking komen met jouw merk of bedrijf. Daardoor vergeten ze je niet en zullen ze jouw merk sneller overwegen bij een aankoop. Regelmatig interessante of leuke content uploaden geeft je doelpubliek ook een reden om je te blijven volgen of te blijven terugkeren naar je website.

Bedrijven die maar sporadisch een Facebookpost plaatsen of een blogartikel publiceren zijn voor Google minder relevant dan bedrijven die regelmatig hun website en andere kanalen updaten. Wanneer je nieuwe, relevante content de wereld instuurt ziet Google jouw bedrijf als “expert” en heb je kennis van zaken. Daardoor is jouw website ook relevanter in de ogen van Google en zal je dus hoger scoren.

Toch geen tijd om zelf content te voorzien?

Vertrouw je contentplanning en -creatie toe aan Bluebirds.

Let’s grab a coffee

Radius Top Left
Radius Top Right
Radius Bottom Left
Radius Bottom Right

Tip

Gebruik een contentkalender om je content te plannen en een consistente frequentie aan te houden.

De 3H’s in de marketingfunnel

Het 3H-model is perfect toe te passen op de marketingfunnel. Die bestaat uit 3 fasen waarin potentiële klanten zich kunnen bevinden: top of funnel (doelgroep kent jou nog niet), middle of funnel (doelgroep kent je al, maar toont nog weinig interesse) en bottom of funnel (doelgroep is geïnteresseerd in jouw product of dienst). Elk van die fasen is gelinkt aan een ideaal type content.

  • top of funnel: hero-content om awareness te creëren
  • middle of funnel: hub-content om doelgroep te interesseren
  • bottom of funnel: hygiene-content om doelgroep tot actie aan te zetten
Contentplan Bluebirds

Vlieg een optimale contentstrategie tegemoet met Bluebirds

Geen tijd om je zelf bezig te houden met een perfect uitgekiend contentplan? Gelukkig kan je onze Bluebirds inschakelen om na te denken over een ideale contentstrategie en –planning voor jouw bedrijf. Helemaal volgens het 3H-model.

Jouw contentplanning optimaliseren volgens het 3H-model en zo meer klanten aantrekken?

Onze Bluebirds weten hoe ze jouw doelgroep moeten aanspreken en vasthouden.

Let’s talk

Radius Top Left
Radius Top Right
Radius Bottom Left
Radius Bottom Right