Let's talk

Geen geduld, maar wel budget om (meer) online zoekers naar jouw website of webshop te halen? Bij Bluebirds nemen we je onder de vleugels met SEA-marketing. Achterhaal wat het precies inhoudt, wat het voor jouw bedrijf kan betekenen en schakel ons in voor meer online visibiliteit, potentiële klanten en inkomsten.

Seamarketing Bluebirds

Wat is SEA-marketing?

Bij SEA-marketing (of search engine advertising) betaal je voor advertenties of koop je advertentieruimte in zoekmachines, ook wel zoekmachine-adverteren, zoekmachine-advertenties of betalende zoekopdrachten genoemd. Het opzetten van SEA-advertenties kan via Google Ads en Microsoft Ads en ze kunnen worden weergegeven in onder andere Google, Bing, Yahoo! en YouTube.

De voordelen van SEA-marketing

  • Je hebt snel een goede online visibiliteit bij jouw afgebakende doelgroep.
  • Je adverteert net op het moment dat jouw doelgroep op zoek is naar jouw product(en) of dienst(en).
  • Je trekt meer bezoekers en potentiële klanten naar je website.
  • Je krijgt meer klanten en inkomsten.
  • Je kiest hoeveel je voor welke zoektermen wilt betalen, ongeacht of ze heel populair of concurrentieel zijn.
  • Je betaalt per klik en niet voor het aantal vertoningen. Je overschrijdt nooit je vooropgestelde budget.
  • Je kan tijdelijke acties of kortingen extra in de kijker zetten.
  • Je behoudt voortdurend de controle en hebt altijd zicht op de resultaten.

Hoe werkt SEA?

Wil je jouw bedrijf, producten of diensten promoten via zoekmachine-advertenties, dan zal de SEA-specialist eerst een zoekwoordonderzoek uitvoeren. Daarbij stelt hij of zij een lijst op met interessante zoektermen die jouw doelgroep hoogstwaarschijnlijk zal ingeven in de zoekmachine. Vervolgens kies jij bij welke zoekwoorden jouw zoekmachine-advertenties mogen verschijnen en dus voor welke termen je wilt betalen.

Vervolgens zal de SEA-marketeer de zichtbare tekst voor je advertentie uitwerken en bepalen jullie samen in welke regio en bij welke doelgroep de advertentie weergegeven mag worden.

Bij SEA-marketing betaal je pas als er op je advertentie geklikt wordt. Jij bepaalt het bedrag dat je wilt betalen wanneer een online zoeker op jouw ad klikt. We noemen dit de Pay-per-click of PPC. Het vastgestelde budget bepaalt eveneens de weergavefrequentie. Je betaalt per dag voor de SEA-campagne en zodra je dagbudget opgebruikt is, verdwijnt je advertentie van tussen de zoekresultaten. De SEA-specialist ziet erop toe dat jouw Return On Investment (ROI) zo hoog mogelijk is.

De verschillende SEA-campagnes

Er bestaat een brede waaier aan zoekmachine-advertenties. In samenspraak met onze SEA-specialist bepaal je wat jouw verschillende doeleinden zijn en welke SEA-campagnes je daarvoor (gericht) kan inzetten.

SEA-tekstadvertenties lijken op organische zoekresultaten en hebben dezelfde vorm, maar de zoekmachine zal altijd duidelijk aangeven dat het om een advertentie gaat. Ze worden weergegeven boven of onder de organische zoekresultaten. SEA-zoekcampagnes verschijnen in de zoekmachine als de gekozen zoekwoorden in jouw campagne overeenkomen met de ingegeven zoekopdracht van je doelgroep. De bedoeling van dit SEA-marketingtype is om zichtbaar te zijn wanneer je potentiële klant op zoek is naar jouw product of dienst en ze vervolgens te laten doorklikken naar jouw website of webshop.

Wil je je online winkelaanbod promoten, meer klikken genereren of de verkoop van je producten boosten? Dan zullen onze SEA-specialisten productadvertenties aanbevelen. Je producten worden dan weergegeven in de zoekresultaten met een foto, de prijs en de naam van jouw bedrijf.

Displaycampagnes zijn beeldadvertenties die gepubliceerd worden op websites en applicaties die gekoppeld zijn aan het Google Display Netwerk. Met displaycampagnes bereik je potentiële klanten die jouw website of webshop nog niet kennen en wek je opnieuw de interesse van mensen die jou wel kennen.

Onder SEA-marketing vallen ook videocampagnes die je doelgroep te zien krijgt op YouTube en websites of apps van Google Video-partners. Ze worden getoond voor, tijdens of na de video die je potentiële klant bekijkt, maar kunnen ook op de overzichts- of zoekresultatenpagina van YouTube weergegeven worden. Videoadvertenties leveren je een enorm bereik op en zijn in staat om jouw verhaal op een krachtige manier over te brengen bij de juiste doelgroep.

Wil je jouw mobiele of tabletapplicatie wat meer aan de man brengen? Schakel ons in voor een app-advertentie. We stellen de campagne op en voegen er een link aan toe. Die leidt naar de appstore om het aantal downloads te pushen of naar de (gedownloade) app zelf om het gebruik ervan te stimuleren.

Heel veel online search is lokaal gericht. Veel mensen die op zoek zijn naar een product, dienst of bedrijf zoeken het dichtbij. Als jouw onderneming een fysieke locatie heeft en jij je wilt wenden tot een specifieke regio, dan zijn lokale SEA-advertenties ideaal. Je wordt vervolgens beter gevonden door potentiële klanten in jouw buurt.

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Seamarketing 2 Bluebirds

Het eerste grote verschil tussen SEO en SEA is dat je voor SEA-marketing betaalt om een goed plekje te veroveren tussen de zoekresultaten in zoekmachines. Bij SEO of zoekmachineoptimalisatie werkt de SEO-specialist aan jouw webpagina(‘s) om ze op een organische manier te laten scoren in zoekmachines zonder dat jij geld neertelt voor het aantal (hoge) verschijningen.

Een ander onderscheid tussen SEA en SEO is hoe snel je resultaat ziet. Ga je voor SEA-marketing, dan kan je al snel nagaan op welke positie je tussen de zoekresultaten staat (afhankelijk van je ingestelde budget) zodra je SEA-campagne geboekt is. SEO vraagt iets meer geduld, maar het resultaat is er langdurig.

Het een of het ander?

Moet je als bedrijf dan een keuze maken tussen SEO en SEA-marketing? Niet per se, want beide vormen van search engine marketing (of SEM) zijn een mooie aanvulling op elkaar.

Een hogere click-through rate en een lagere cost-per-click

De cost-per-click of CPC hangt onder meer af van het totale aantal biedingen (door andere adverteerders) op een bepaalde zoekterm en van de kwaliteitsscore van je website en advertentie. En die score kan je beïnvloeden door een knaller van een landingspagina en een goede advertentie te creëren. Zo hecht Google meer belang aan goed doordachte SEA-campagnes met high level content, dan aan middelmatige adverteerders die veel geld neertellen. Een SEO-specialist kan ervoor zorgen dat jouw landing page technisch goed in elkaar zit en relevante, doelgerichte content bevat, wat resulteert een hogere verwachte doorklikratio of click-through rate en een lagere cost-per-click.

Een betere SEO-waarde

SEA-marketing is meetbaar en geeft je een snel inzicht in welke zoektermen goede resultaten opleveren en welke niet. Daarop kan je inspelen met SEO, door je website aan te vullen met blogartikels die gaan over de goed scorende zoekwoorden. Dat verhoogt de kans op extra organische weergaves tussen de zoekresultaten. Anderzijds zorgt SEA voor meer verkeer naar je website, wat je SEO-waarde ook ten goede komt.

SEA-marketing door Bluebirds

Bij Bluebirds streven we ernaar om de vreemde eend in de bijt te zijn in het onlinemarketinglandschap. Hoe dan?

Vertrekkend vanuit jouw bedrijfsdoelstellingen.
Uitgevoerd via een analytische aanpak.
Ondersteund door KPI’s, bevestigd met een hoge ROI.
Usp 7 Bluebirds
Wieseoopleiding Bluebirds

Verdiep je in onze habitat

Wil je nog meer online traffic creëren naar jouw website of webshop? Naast SEA helpen onze online marketeers je graag met SEO, de meer specifieke Google Ads, social media advertising, e-mailmarketing en digital marketing consultancy.