Let's talk

Elk bedrijf dat Facebookadvertenties wil opzetten, moet rekening houden met de marketingfunnel of in dit geval de Facebook ads funnel. Hoe graag je je producten of diensten ook wil verkopen, je moet klanten eerst weten te bereiken en interesseren alvorens ze jouw aanbod overwegen. De Facebook ads funnel kan je daarbij helpen om je potentiële klanten te lokken.

Let’s talk

De Facebook ads funnel uitgelegd

De Facebook ads funnel bestaat, net als een gewone marketingfunnel, uit 3 fasen. De eerste fase bereikt een grote doelgroep van potentiële klanten waaraan je je merk voorstelt. In de tweede fase wek je interesse bij potentiële klanten die al in aanraking kwamen met je merk. De laatste fase is bedoeld om conversie te creëren en de leads uit fase 2 om te zetten in prospects of klanten. De groep potentiële klanten wordt doorheen de funnel steeds kleiner, maar ook steeds relevanter waardoor je aan het einde enkel de oprecht geïnteresseerden overhoudt.

Het doelpubliek in deze fase van de Facebook ads funnel kent jou nog niet. Het is dus de bedoeling ze te laten kennis maken met jouw merk en awareness te creëren. Een brede targeting is hier van toepassing. Iedereen die mogelijks interesse heeft in jouw product of dienst is een potentiële klant. Dat kunnen mensen zijn in de buurt van je fysieke winkel, mensen die interesse hebben in topics gerelateerd aan jouw merk of mensen die jouw website al eens bezochten en mensen met een gelijkaardig profiel daaraan. Jouw merk tonen aan zoveel mogelijk relevante profielen is hier het hoofddoel.

Wanneer je doelpubliek heeft kennisgemaakt met jouw merk, is het tijd voor de volgende stap: interesse opwekken. In deze fase richt je je Facebook ads aan mensen die je eerste advertentie(video) hebben bekeken, geliked, gedeeld of al hebben doorgeklikt naar je website. Je probeert met de inhoud van je advertentie hun vragen te beantwoorden en in te spelen op hun behoeften om hen zo te triggeren je product of dienst te overwegen.

In de laatste fase van de Facebook ads funnel zit het overgebleven doelpubliek dat echt geïnteresseerd is in jouw product of dienst. Je richt specifieke advertenties naar mensen die je productpagina al bekeken of bijvoorbeeld je e-book downloadden, maar nog geen specifieke actie ondernamen. Ze hebben nog dat laatste duwtje nodig om over te gaan tot de aankoop van je product, aanvraag van een offerte of het gebruik van jouw dienst. Conversie creëren is hier key.

Contenttypes in elke stap van de funnel

In de eerste fase van de Facebook ads funnel is het slim om videoadvertenties te tonen die je merk, product of dienst voorstellen en je USP’s benadrukken.

In de tweede fase van de Facebook ads funnel zijn leadmagnets of testimonials een goed idee. Leadmagnets, zoals e-books, webinars of brochures, sporen Facebookgebruikers aan hun gegevens achter te laten in ruil voor interessante content die ze ontvangen via mail of kunnen downloaden via een link. Testimonials spreken de doelgroep aan en overtuigen hen over de waarde en voordelen van je product of dienst. Ze wekken een positieve interesse op.

In de laatste fase van de Facebook ads funnel moet je je doelpubliek zoveel mogelijk overtuigen om actie te ondernemen. Content die een ‘urgency’ of gevoel van fomo creëert werkt hier goed. Kortingen en aanbiedingen die slechts een bepaalde tijd geldig zijn, sporen je leads aan om nu je product of dienst te kopen of contact op te nemen.

Tips voor een geslaagde campagne

  1. Stel Meta Pixel (vroeger Facebook Pixel) in om je websitebezoekers te traceren.
  2. Stel je targeting-parameters (bv. leeftijd, woonplaats, job, interesses, gebruikte apparaten …) slim in en richt je Facebook ads naar goed afgebakende doelgroepen.
  3. Kies de juiste doelstelling voor je advertentie in Meta Ads Manager.
  4. Doe aan A/B-testing: maak meerdere advertenties aan binnen een campagne en check welke ads het best werken.
  5. Stop niet na de lancering van je campagne. Monitor de resultaten en stuur bij waar nodig.

Facebook Ads funnels, TOFU, leadmagnets? Klinkt allemaal wat ingewikkeld

Facebook Ads 2 Bluebirds

Bij Bluebirds weten we dat dit alles overweldigend kan overkomen bij ondernemers. Daarom zijn wij er om jou te helpen. Onze creatieve talenten zetten met veel plezier goed scorende Facebook ads-campagnes voor je op. We voeren voorafgaand altijd een grondig onderzoek uit en kruipen in de huid van jouw doelgroep om de best mogelijke resultaten te bereiken.

Let’s grab a coffee

Laat je Facebook ads-campagnes over aan marketingspecialist Bluebirds

Onze straffe marketeers zetten verbluffende campagnes op die sowieso scoren

Klaar om erin te vliegen

Radius Top Left
Radius Top Right
Radius Bottom Left
Radius Bottom Right