Let's talk

Stuur jij je klanten al (regelmatig) mails, maar lijkt het alsof ze in het niets verdwijnen? Met e-mailmarketing breng je daar verandering in en maak je kans op een torenhoge Return on Investment of ROI. Bluebirds werkt een doordachte e-mailmarketingstrategie voor je uit, op basis van wat je wilt bereiken en bij wie.

E Mailmarketing Bluebirds

Wat is e-mailmarketing?

E-mailmarketing is zoveel meer dan een paar nieuwsbrieven de deur uit sturen. Het is een vorm van direct marketing en houdt alle vormen in van marketing via e-mail. Dat kunnen nieuwsbrieven zijn, maar ook bedankings-, feestdagen- of herinneringsmails. Je kan e-mailmarketing inzetten om je naamsbekendheid, de kennis van je producten of services, het aantal nieuwe klanten, je klantloyaliteit en je omzet te verhogen.

Laat er geen gras over groeien

Contacteer ons voor e-mailmarketing

Radius Top Left
Radius Top Right
Radius Bottom Left
Radius Bottom Right

Waarom e-mailmarketing iets voor jou kan zijn

  • Marketing via e-mail is een extra manier om je onderneming, producten, diensten, promoties, nieuws en dergelijke onder de aandacht te brengen bij je doelgroep.
  • E-mailmarketing is een heel persoonlijke vorm van digitale marketing. Zet je dit op een goede manier in, dan onderscheid je je van je concurrentie en stimuleer je het engagement van je doelgroep.
  • Je kan meer mensen naar je website of webshop begeleiden aan de hand van links in je e-mailcampagne. Dat betekent meer kans op verkoop, maar het verhoogt ook je SEO-waarde. Dat wil zeggen dat je hoger zal scoren in de organische zoekresultaten in zoekmachines.
  • De betrokkenheid van de ontvangers is groot bij e-mailmarketing. Ze duiden namelijk zelf aan of ze jouw e-mails willen ontvangen of niet. Je hoeft dan ook minder op te boksen tegen concurrentie in vergelijking met je aanwezigheid op sociale media of social media advertising.
  • E-mailmarketing is meetbaar en geeft je een gedetailleerd inzicht in de resultaten. Je kan zien hoeveel ontvangers je e-mail openen, hoeveel er doorklikken op welke links, hoeveel ontvangers zich uitschrijven en welke dagen of tijdstippen populair zijn om e-mails te versturen. Daardoor kan je je huidige en toekomstige e-mailcampagnes verbeteren.
  • Je kan de interactiviteit van de ontvangers stimuleren aan de hand van korte vragenlijstjes, polls en feedbackformulieren. Je geeft je ontvangers dus inspraak, maar tegelijkertijd vergaar jij extra informatie over wat je ontvangers belangrijk vinden.
  • E-mailmarketing is een prijsvriendelijke vorm van marketing. Je hoeft relatief weinig te investeren (ten opzichte van sommige andere advertentiemogelijkheden), terwijl je wel een hoge ROI mag verwachten. Bovendien geef je nooit een cent meer uit dan je vooropgestelde budget. Het budget kan je betalen per maand of per verzonden mail.

Hoe verzamel je e-mailadressen?

E Mailmarketing 2 Bluebirds

Via ‘opt-ins’ geven (potentiële) klanten aan of ze je e-mailberichten willen ontvangen of niet. Die kan je toevoegen aan:

  1. je website
  2. je e-mailhandtekening
  3. je sociale media
  4. je social media advertenties
  5. je Google Ads-campagnes
  6. je online aanvragen
  7. je bevestigingsmails na een aankoop

Tip

houd je e-maillijsten up-to-date. Wanneer je mails niet aankomen bij heel wat mensen, verhoogt de bounce rate van je e-mailmarketing. Je e-mailprovider kan dit zien als spam, waardoor je e-mails bij iedereen in de spamfolder belanden en dus niet gezien worden.

Een goede e-mailmarketingstrategie

Wanneer je ons optrommelt voor e-mailmarketing vertrekken we altijd vanuit jouw doelstellingen. Wil je je naamsbekendheid opkrikken, nieuwe klanten aantrekken, vertrouwen creëren bij mensen die je merk nog niet (goed) kennen, je klantloyaliteit opvoeren en zo je omzet verhogen? Jouw doelstellingen zullen de grote lijnen van je e-mailmarketingstrategie bepalen.

Vervolgens bakenen we je doelgroep af. Hoe ziet jouw (ideale) klant eruit, wat is het geslacht, de gemiddelde leeftijd, waar bevindt hij zich en wat doet hij in zijn vrije tijd?

Vervolgens brengen we alle vergaarde informatie samen en zetten we de gepaste e-mailcampagne op. We geven ze vorm rekening houdend met de user of customer experience (UX en CX) en zien erop toe dat ze mobielvriendelijk is en aanzet tot de gewenste actie.

Verder gaan we na met welke regelmaat je je e-mails best verzendt. Hier is een testing interessant. We achterhalen op welke dagen en tijdstippen de open rate het hoogste is en stemmen hier de rest van je e-mailmarketing op af. Meestal raden wij e-mailmarketing automation flows aan. We rijgen dan diverse e-mailcampagnes aan elkaar, waardoor je abonnee de juiste mail op het juiste moment ontvangt.

Voorbeelden van e-mailmarketingcampagnes

Er zijn verschillende manieren om een plekje te veroveren in de mailbox van je (potentiële) klanten. We bepalen het type e-mailcampagne op basis van jouw doelstellingen, je (beoogde) doelgroep en je producten of diensten.

Nieuwsbrieven brengen je ontvangers op de hoogte van het laatste nieuws (dat voor hen belangrijk kan zijn). Het nieuws kan gaan over de opening van je nieuwe vestiging, nieuw product, bijkomende dienstverlening of eventuele problemen met levertermijnen. We gaan na wanneer jouw doelgroep het vaakst zijn mails opent en wanneer jij dus best je nieuwsbrieven verzendt.

Wanneer iemand zich inschrijft op je nieuwsbrief, dan kan je een welkomstmail uitsturen. De naam spreekt voor zich – je heet de ontvanger welkom in je mailinglijst. Maar het is ook de uitgelezen kans om hem of haar je contactgegevens te bezorgen, iets meer over je producten, diensten of bedrijf te vertellen of een interessante korting aan te bieden.

Servicemails kan je uitsturen als een klant of bezoeker iets heeft gedaan. Hij heeft bijvoorbeeld een bestelling geplaatst, zich ingeschreven op je nieuwsbrief of gevraagd om een verwittiging wanneer een product opnieuw voorradig is. De betrokkenheid van de ontvanger is hoger bij deze vorm van e-mailmarketing, want die informatie willen ze niet missen.

Actiemails hebben als doel de ontvanger over de streep te trekken. Dat kunnen winacties zijn, spaarprogramma’s, cashbacks of het weggeven van gratis producten, maar net zo goed enquêtes of stemmingen.

Vraag je je af wat een klant van je service vond? Je kan het hem gewoon vragen door middel van een reviewmail. Als bedrijf weet je aan de hand van die beoordelingen waar je je service kan verbeteren, maar ook andere (potentiële) klanten hebben er wat aan. Veel mensen zoeken namelijk reviews op van anderen alvorens ze overgaan tot een aankoop.

Via je webshop- of websitestatistieken kan je zien wie interesse had in een product of service. Is die persoon uiteindelijk niet overgegaan tot een aankoop, dan kan je hem of haar een productaanbevelingsmail sturen waarin je het betreffende product of je service nog eens aanprijst. Ook bij klanten die wel iets kochten, kan je via dit type e-mailmarketing andere, gelijkaardige producten aanbevelen die ze misschien ook leuk vinden.

Feestdagen zijn het ideale moment om van je te laten horen. Stuur je abonnees een e-mail waarin je terugblikt op het afgelopen jaar en met welke klanten je zoal mocht samenwerken. Of werp je blik op de toekomst en laat je ontvanger weten wat ze tijdens het nieuwe jaar van je mogen verwachten.

Naast Kerstmis en Nieuwjaar zijn er nog heel wat originele ‘feestdagen’ waarop je kan inspelen. Op National Spaghetti Day bijvoorbeeld kan je als restaurantuitbater korting geven op jouw gerecht of als supermarkt promoties aanbieden op tomatensauzen.

E-mailmarketing waarbij je je abonnee een fijne verjaardag wenst (op de dag zelf of enkele dagen op voorhand), valt altijd in de smaak. Steek er nog een geschenkje bij, zoals een toffe actie of kortingscode en je wordt geapprecieerd.

Het gebeurt vaak: een online shopper bezoekt je webshop, vult zijn winkelmandje en verlaat vervolgens je website zonder de producten effectief te kopen. Daar kunnen verschillende redenen voor zijn. Haak hier als ondernemer op in en stuur die persoon een e-mail waarin je hem herinnert aan zijn lege winkelmandje (abandoned cart). Voeg afbeeldingen van de producten toe en haal hem eventueel over aan de hand van een kortingscode.

Worden je e-mails vaak niet geopend en is de open rate van je e-mailmarketing dus laag? Dat kan erop wijzen dat je abonnees niet genoeg getriggerd worden door bijvoorbeeld de onderwerpregel. Aan de hand van een (licht aangepaste) herinneringsmail breng je je boodschap nogmaals over aan de ontvanger en achterhaal je meteen wat de lage open rate veroorzaakte.

Bluebirds, jouw e-mailmarketingexpert

De onlinemarketingwereld zit tjokvol bureaus die jouw e-mailmarketing op poten kunnen zetten. Waarom zou je dan voor Bluebirds kiezen?

Gebaseerd op diepgaand onderzoek.
Een analytische en data-driven aanpak.
De juiste inspanningen voor het hoogste rendement.
Usp 2 Bluebirds
Websiteadvies Bluebirds

Andere manieren om klanten voor je te winnen

Naast e-mailmarketing zijn er nog heel wat manieren om klanten aan te trekken. Zo zijn we bij Bluebirds ook gespecialiseerd in SEO, SEA, Google Ads, social media advertising en digital marketing consultancy.