Let's talk

Heb je wel eens een Facebookadvertentie opgesteld met de natte vinger? Heb je het gevoel dat je meer kan halen uit je Insta-ads? Of heb je meerdere advertentie-ideeën en weet je niet welke het best zou werken? A/B-testing voor je marketingcampagnes is het antwoord op al deze problemen. Lees snel verder en ontdek hoe jij meer bezoekers naar je website haalt.

Abtesting Bluebirds

Wat is A/B-testing?

A/B-testing is een vorm van onderzoek of experiment waarbij je twee versies van iets maakt en kijkt welke versie het beste resultaat oplevert. A/B-testing wordt vaak gebuikt in marketing of bij het design van websites. Het is een handige tool voor marketeers, developers en designers om na te gaan welke versie het beste werkt om daarop verder te bouwen.

Abtesting 2 Bluebirds

Hoe werkt A/B-testing in marketing?

A/B-testing wordt in marketing vooral toegepast om twee versies van een advertentie te testen en na te gaan welke advertentie haar doel het best bereikt. Wil je bijvoorbeeld via een Facebookadvertentie meer bezoekers naar je website leiden? Dan kan je via A/B-testing twee ads met elkaar vergelijken en testen welke advertentie het meeste aantal clicks naar je website oplevert.

Zo kan je bijvoorbeeld video vergelijken met stilstaand beeld. Het format dat het beste werkt, kan je in je volgende advertenties opnieuw gebruiken én zelfs verder testen. Werkt video het beste? Dan kan je bij de volgende A/B-testing nog eens opsplitsen tussen video met en video zonder geluid of een korte versus een lange video, enzovoort.

Belangrijk om te weten

A/B-testing gebeurt niet met een op voorhand bepaalde testgroep die je zelf verzamelt en vraagt je advertenties te beoordelen. Bij A/B-testing in marketing zet je effectief advertentiecampagnes op en analyseer je achteraf de resultaten om je advertenties telkens te verbeteren.

Abtesting 3 Bluebirds

Waarom A/B-testing toepassen op onlinemarketingcampagnes?

Veel bedrijven die zelf advertentiecampagnes opzetten, doen dat intuïtief. Ze schrijven een titel, tekst en kiezen een mooie afbeelding in de hoop dat het werkt. Hoewel die strategie je misschien wel wat nieuwe websitebezoekers oplevert, zou het kunnen dat je er een heleboel misloopt zonder het te weten.

Als je A/B-testing toepast op je marketingcampagnes, krijg je meer inzicht in wat werkt en wat niet en kan je analytisch te werk gaan in plaats van je buikgevoel te volgen. Je verhoogt zo telkens opnieuw de efficiëntie van je advertentiecampagnes en blijft groeien. Dat heeft als resultaat dat je steeds meer websitebezoekers aantrekt die, als je website optimaal is, verdere actie ondernemen. En dat is uiteindelijk hét ultieme doel: bezoekers aanzetten iets te kopen of contact op te nemen.

Hoe begin je eraan?

Leg het doel van je advertentiecampagne vast. Wat wil je bereiken? Advertenties via Facebook of Instagram zijn vaak bedoeld om bezoekers naar de website te trekken. Het concrete doel is hier dus zoveel mogelijk clicks behalen op de advertentie. Dat wordt meteen ook de variabele die je kan meten via de A/B-test.

Wanneer je A/B-testing wil toepassen op onlinemarketingcampagnes, moet je dus twee versies van een bepaalde advertentie maken. Belangrijk daarbij is dat je slechts één parameter aanpast. A/B-testing werkt niet als je zowel de titel als de afbeelding van je advertentie verandert, want dan weet je niet precies waarom de ene ad beter scoort dan de andere. Kies telkens voor één variabele (bv. titel, copy of visual) en test daarop je advertentie.

Wanneer je je advertenties opgemaakt hebt, is het tijd om ze te lanceren. Facebook en Instagram splitsen je doelgroep zelf op in twee testgroepen die elk een van de twee advertenties te zien krijgen. Dat gebeurt random en kan je niet zelf beslissen.

Wanneer je campagne afgelopen is, kan je de resultaten bekijken. Facebook geeft je een overzicht van het aantal clicks per advertentie. De advertentie met de meeste clicks, is de versie die het beste werkt.

De A/B-testing voor je marketingcampagne is afgelopen, de resultaten zijn binnen en je weet welke ad het beste werkt. Nu is het aan jou om daarop verder te bouwen en de beste advertentie in te zetten voor komende campagnes of nog verder te testen met andere parameters.

A/B-testing en marketingcampagnes door Bluebirds

A/B-testing voor marketing is niet iets wat je als ondernemer zelf zomaar even doet. Je marketingactiviteiten laat je best over aan een professional. Bij Bluebirds zijn een aantal steengoede marketeers genesteld die continu broeden op ideeën om jouw advertentiecampagne op te zetten, op te volgen en te optimaliseren.

Succesvolle advertentiecampagnes opzetten die meer traffic genereren?

Do put your eggs in our basket.

Neem contact op

Radius Top Left
Radius Top Right
Radius Bottom Left
Radius Bottom Right