Let's talk

Moeten is een groot woord, maar we zeggen het niet zomaar. De overstap van Universal Analytics (UA) naar Google Analytics 4 (GA4) is broodnodig. Vanaf 1 juli ontvang je namelijk geen data meer via Universal Analytics, het programma stopt met websitegegevens verzamelen. Waarom je dan nu al de overschakeling zou maken? Dat leggen we uit in deze blogpost.

Laat je door ons helpen

1 Googleanalytics4

Wat is Google Analytics 4?

Google Analytics 4 (GA4) is een geüpgradede versie van de analysetool Universal Analytics. Het helpt bedrijven om op een efficiënte manier belangrijke gebruikersgegevens van hun klanten te analyseren. Zo volgt GA4 het volledige klanttraject op meerdere platformen. Het maakt bovendien gebruik van Artificiële Intelligentie (AI) en machine learning om meer gedetailleerde inzichten te bieden in hoe gebruikers omgaan met jouw website of app. Daarnaast staat bij Google Analytics 4 de privacy van de websitebezoeker centraal.

2 Ga4 Vs Ua

Wat is nu precies het verschil met de oude Universal Analytics?

Is die nieuwe Google Analytics 4 dan zoveel beter dan de oude? Wij zijn overtuigd van wel. De nieuwe versie maakt het mogelijk om meer gedetailleerde en accurate data te ontvangen en meer inzicht te krijgen in de customer journey en daar dus je komende marketingactiviteiten op af te stemmen.

Meet de betrokkenheid van je bezoekers

De grootste verandering in de nieuwe versie van Google Analytics ligt in de meting van data. Bij Universal Analytics lag de focus op een user– en session-based datamodel waarbij data verzameld werden zoals geslacht, pageviews en downloads van de bezoeker. GA4 daarentegen baseert zich op een event-driven datamodel waarbij pagescrolls of clicks belangrijke gegevens zijn die automatisch worden gemeten. Bovendien kan je bijkomende gebeurtenissen makkelijker opzetten en meten met Google Analytics 4. Alles draait hier om de betrokkenheid van de bezoeker.

Gebruikers volgen op meerdere platformen tegelijk

Wat gebeurt er als gebruikers op meer dan een platform actief zijn? Met de oude versie van Google Analytics was het bijna onmogelijk om gebruikers op verschillende platformen te volgen. Met GA4 is dat wel mogelijk aangezien het zowel website- als appgegevens verzamelt. Met de nieuwste versie kan je dus de gebruikerservaring volgen van a tot z en van platform tot platform.

Makkelijke rapportage

Google Analytics 4 maakt het mogelijk om klanten eenvoudig te volgen doorheen de volledige marketingfunnel. Het dashboard en de rapportage zien er daardoor wat anders uit. Via de nieuwe functie ‘levenscyclus’ krijg je naast rapporten voor acquisitie ook rapporten voor betrokkenheid, inkomsten genereren en behoud. Dankzij die nieuwe features krijg je inzicht in de latere fases van de customer journey waardoor je meer doordachte marketingkeuzes kan maken. Daarnaast kan je het dashboard in GA4 makkelijk aanpassen om enkel die rapporten te zien die voor jouw bedrijf relevant zijn.

Data zonder cookies

Websites ontwikkelen aan een razendsnel tempo en bezoekers worden zich almaar bewuster van hun privacy. Daarom kiezen ze er vaker voor om third-party cookies te weigeren en wordt het voor bedrijven steeds lastiger om gebruikers online te volgen. Dat probleem heeft Google Analytics 4 nu aangepakt via machine learning. GA4 zal de ontbrekende data zo goed mogelijk aanvullen zodat je toch waardevolle inzichten krijgt zonder dat bezoekers alle cookies moeten accepteren.

3 Ga4 Instellen

Hoe stel je Google Analytics 4 in?

Heeft jouw bedrijf al een Universal account? Volg dan eenvoudig de stappen hieronder om je account over te zetten naar de nieuwe Google Analytics. Je oude data kan je echter niet overdragen, je begint dus eigenlijk weer van nul. Daarom is het raadzaam zo snel mogelijk over te stappen en nu al gegevens te verzamelen zodat je achteraf beter kan vergelijken. Ben je al klant bij Bluebirds? Dan kan je op je beide oren slapen. Wij hebben de overschakeling al een tijdje geleden voorzien voor jou.

  1. Upgrade naar GA4 via de property-instellingen van Google Analytics.
  2. Voeg de nieuwe tracking code van Google Tag Manager toe op je website.
  3. Controleer of alle valuta- en tijdzone-instellingen correct zijn.
  4. Zet ‘gegevensverzameling door Google-signalen’ uit.
  5. Stel opnieuw conversies in.
  6. Filter je interne verkeer.
  7. Transfereer gebeurtenissen van UA naar GA4.
  8. Koppel Google Ads en Google Search Console aan je Google Analytics 4-account.

Laat je het werk liever aan een expert over? Onze marketingspecialisten doen in een-twee-drie al het nodige.

Laat het ons weten

Klinkt deze blogpost Chinees voor jou?

No worries! Voor ons is het duidelijke taal. Wij maakten voor al onze klanten de omschakeling op de juiste manier. Jij hoeft je dus nergens iets van aan te trekken.

Nog geen klant bij Bluebirds en wil je dat Chinees graag ook begrijpen?

Let’s grab a coffee!

Radius Top Left
Radius Top Right
Radius Bottom Left
Radius Bottom Right