Let's talk

Vallen je omzetcijfers precies een beetje stil en kan je er de vinger niet echt op leggen? De kans bestaat dat er iets schort aan je huidige branding. En dat is niet eens zo gek. Klantverwachtingen en markten veranderen voortdurend en steeds bijbenen is niet simpel. Met rebranding sla je een nieuwe bladzijde om en zet je je onderneming opnieuw op de kaart.

Rebranding: de betekenis

Rebranding Bluebirds

Met rebranding verwijzen we naar een ‘herpositionering’ van je bedrijf of merk. Je verbetert, vervangt of gooit je bestaande bedrijfsidentiteit om, om de perceptie die mensen over je hebben bij te sturen.

Een nieuwe huisstijl of kersvers logo vallen wel onder dit marketinginitiatief, maar eigenlijk is het zoveel meer dan dat. Bij rebranding verander je je identiteit op alle mogelijke levels. Naast uiterlijke aspecten hervorm je ook je bedrijfsideologie, -waarden, -strategie en –naam. Dat hoeft niet te betekenen dat je al je voorgaande werk tenietdoet. Integendeel, je kan het naar een hoger niveau brengen.

Ready for rebranding?

Contacteer ons

Radius Top Left
Radius Top Right
Radius Bottom Left
Radius Bottom Right

Wanneer is rebranding aangewezen?

  • Je huidige branding gaat al jarenlang mee en is intussen een beetje passé. Dat overkomt zelfs de grootste merken. Een goed moment om je rebranding uit te rollen is bij de start van een nieuw jaar, hét uitgelezen moment voor nieuwe voornemens.
  • Je neemt je bedrijfsstrategie onder handen, waardoor je huidige branding niet meer overeenkomt met je missie, visie en waarden.
  • Je kwijnt weg tussen je concurrenten en wilt je bedrijf opnieuw op de kaart zetten.
  • Je lanceert een nieuw product of een bijkomende service. Met rebranding zorg je dat je volledige aanbod een mooi samenhangend geheel vormt.
  • De markt waarin je actief bent verandert, het klikt niet meer met je doelpubliek en je wilt je richten tot een andere doelgroep of markt.
  • Je bevindt je in een fusie, overname of splitsing of je bedrijf gaat internationaal.
  • Je imago of publieke perceptie is geschonden.

Waarom rebranding interessant is voor jou

  • Je merkidentiteit wordt up-to-date én toekomstbestendig.
  • Je valt op tussen je concurrenten.
  • Rebranding biedt je een helder overzicht van je kanalen en middelen, ook wel je brand touchpoints genoemd. 
  • Rebranding zorgt voor consistentie in al je uitingen naar stakeholders.
  • Je stemt je uitingen beter af op de wensen, behoeften en waarden van je doelgroep.
  • Met een achterhaalde bedrijfsidentiteit verlies je klanten. Rebranding is een kans om je bestaande klantenbestand te intensifiëren, maar ook uit te breiden met nieuwe klanten.
  • Je creëert een hogere betrokkenheid bij je medewerkers, mede omdat ze inspraak hebben in de rebranding van het bedrijf.
  • Het aantal conversies zal stijgen, onder meer door nieuwe klanten en een betere user experience.
  • Wanneer je bedrijfsimago geschonden was, is rebranding een kans om opnieuw met een schone lei te beginnen.

Rebranding uitbesteden

Rebranding 2 Bluebirds

Rebranding doe je niet zomaar eventjes. Het vraagt tijd, energie en middelen. Waarom zou je rebranding uitbesteden?

  • Doe je het goed, dan is je herpositionering volledig afgestemd op je doelgroep en de (steeds evoluerende) markt. Wanneer je je rebranding overlaat aan een professional, zullen zowel je klantenengagement als inkomsten toenemen en krijg je waar voor je geld.
  • Doe je het niet goed, dan kan je het vertrouwen van je klanten schaden, je reputatie verliezen en geld blijven spenderen om foutjes te fixen.

Een rebrandingstrategie door Bluebirds

Het stappenplan dat we doorlopen voor rebranding:

Eerst en vooral zullen we een bedrijfsaudit toepassen om te achterhalen of rebranding interessant is voor jou. Hoe zit het met het gevoel van je doelgroep? Voldoet jouw onderneming nog aan de verwachtingen? Is je doelpubliek nog geëngageerd? Hoe zijn jouw prestaties vergeleken met je concurrenten?

We formuleren de zakelijke redenen die mogelijks leiden tot een herpositionering. Op basis van die aanleidingen kunnen we duidelijke doelen stellen en de rebrandingstrategie bepalen.

Vervolgens rollen we een compleet rebrandingplan uit van a tot z:

  • We benoemen de elementen die we zullen aanpakken en waarom. Veranderen we enkel uiterlijke kenmerken (zoals je logo of huisstijl) of gaat je rebranding veel dieper? We maken een overzicht van alle hervormingen en plaatsen ze in volgorde van belangrijkheid.
  • Wat zijn je doelstellingen? Wat wil je bereiken vanaf de nieuwe start en hoe gaan we de resultaten meten?
  • We houden rekening met al je stakeholders. Hun feedback en inzichten (die jij misschien over het hoofd ziet) bepalen mee het succes van je rebranding.
  • We schatten de tijds- en budgetbesteding. Hoeveel tijd zal er nodig zijn voor elk rebrandingonderdeel en wat zal het jou kosten.

Je rebranding is uitgevoerd en daarmee basta? Niet bij Bluebirds. Heb je achteraf bedenkingen of wil je toch iets veranderen? Wij sturen bij waar nodig.

Jouw rebrandingpartner

Een rebranding is een mijlpaal in je bedrijfsbestaan. Laat je bijstaan door een expert als Bluebirds.

Al onze acties zijn gebaseerd op jouw bedrijfsdoelen.
We gaan op analytische, prestatiegerichte en data-driven wijze te werk.
We streven naar het maximale rendement voor jouw investering.
Huisstijl 2 Bluebirds